Ibrahima2014Ibrahima †

Ibrahima van 2,5 jaar had last van hevige constipatie. Dit was waarschijnlijk het gevolg van de ziekte van Hirsprung, een ziekte waarbij in een gedeelte van de darmen de zenuwen niet werken. Woensdag 12 maart is hij hieraan geopereerd. De operatie leek goed verlopen te zijn. Eind juni is Ibrahima toch overleden als gevolg van ernstige ondervoeding.

marieMarie †

Marie van bijna 4 jaar had oogkanker. Begin 2012 had ze een klein plekje op haar oog, waarop de familie niet meteen actie ondernam. Toen het erger was geworden, werd ze naar het ziekenhuis in Thiès doorverwezen. Na enkele onderzoeken werd ze naar een van de nationale ziekenhuizen in Dakar gestuurd, die verwees door naar het volgende ziekenhuis en die weer naar het volgende. Daar heeft ze een hersenscan ondergaan. In eerste instantie was een operatie voorzien, echter uit haar bloedanalyses bleek dat ze ernstige bloedarmoede had en een operatie niet aan zou kunnen. Daarom is ze in eerste instantie met medicijnen behandeld. Begin oktober 2013 is ze geopereerd.  In eerste instantie leek het erg goed met haar te gaan, ze was erg opgeknapt. Helaas is ze na een tijdje in het  ziekenhuis opgenomen met toevallen. Op 28 januari 2014 is ze overleden.

Exif_JPEG_422Samba †

Helaas is kleine Samba zaterdag 29 maart overleden; zijn beide ouders waren hem al voorgegaan door AIDS. Ruim een jaar geleden leerde de stichting hem kennen, toen twee jaar oud, ziek en ondervoed. Na de diagnose kreeg hij medicijnen en knapte hij op. In december 2013 ging hij achteruit, een paar bloedtransfusies leken te helpen, maar het heeft helaas niet zo mogen zijn.

Adji

Adji, een moeder van vier kinderen, heeft hulp ontvangen voor een ernstig en langdurig ontstoken vinger. Om rond te komen werkt ze op het land, verkoopt soms groente op de markt en doet de was. Allemaal activiteiten waarvoor ze haar handen nodig heeft. We hopen dat de vinger geheel geneest.

Sokhna

De kleine Sokhna is begin april aan jeugdstaar geopereerd. Haar ouders hadden de operatie aan haar eerste oog betaald, maar hadden geen geld meer voor het tweede oog. Met dank aan onze donateurs is ook het tweede oog geopereerd, met twee ogen zie je immers meer dan met een.

Fatoumata BintaFatoumata Binatou

Fatoumata Binatou de dochter van een van onze vrijwilligers in Senegal die vorig jaar is geboren via een keizersnede maakt het goed. In eerste instantie dachten de artsen dat ze leed aan hydrocefalie (waterhoofd). Uit analyses is echter gebleken dat haar hoofdomvang niet toeneemt en dat ze zich goed ontwikkeld. De diagnose is daarom bijgesteld naar macrocefalie (groot hoofd). Ze blijft voorlopig onder controle van de neuroloog.

Ndiaga

Ndiaga van 23 jaar heeft een jaar of 5-6 geleden zijn been gebroken. Er zijn toen pinnen geplaatst die afgelopen zomer operatief verwijderd zijn. Hij maakt het goed en loopt weer zonder pijn.

Fama

We hebben ook bijgedragen aan de tandartskosten van Fama, de moeder van Ndiaga en andere zonen en dochters. Haar man is door een ongeluk blind geworden en kan daardoor niet werken. Al sinds een jaar heeft Fama veel last van haar gebit. De totale kosten voor de behandeling zijn 200 euro. Stichting Petite Cobi zal hieraan 50 euro bijdragen.

fysioHakim

Kleine Hakim van 2 jaar uit Burkina Faso heeft sinds twee jaar last van verlammingsverschijnselen. Een aantal analyses heeft weinig opgeleverd over de oorzaak, maar gelukkig gaat het ondertussen wel weer een stuk beter. Zo kan hij weer zelf zitten en zijn hoofd omhoog houden. Alleen trekt hij nog met zijn ene been en arm. Intensieve fysiotherapie kan mogelijk uitkomst bieden. Stichting Petite Cobi heeft daarom een bijdrage geleverd van 150 euro zodat hij een maand lang 3 keer per week fysiotherapie kan krijgen. Hij maakt vorderingen maar lopen wil nog niet lukken.

matarMatar

Matar, een jongen van 15 met een been, is hard toe aan nieuwe krukken. Mogelijk kan een beenprothese hem ook helpen.

ndiogouNdiogou

Ndiogou is toen hij 4 maanden was geopereerd aan zijn liesbreuk. De operatie is goed verlopen en hij hersteld voorspoedig.

Ndeye

Deze moeder van drie kinderen heeft eenmalig medische hulp gekregen na een aanrijding met een auto. Ze is volledig hersteld.

Mamour

Eind 2014 heeft Mamour nieuwe protheses gekregen. Toen hij 2,5 jaar was, heeft hij zijn beide benen verloren door een treinongeluk. Een rolstoel is onhandig in het zand van Senegal en daarom kreeg Mamour (inmiddels 12) prothesen.

mamour5mamour4