Poep nieuws

We hebben allemaal wel eens last van onze darmen en de meeste mensen kennen het probleem van constipatie. Het is vervelend maar vaak met een paar dagen weer over.
Stel je eens voor dat je voortdurend last heb van constipatie, niet een paar dagen, nee vanaf je geboorte. Je buik staat er bol van, je rug doet zeer, je hebt geen trek en ook geen energie om met je vriendjes te spelen.
Dat is de harde realiteit voor kinderen met de ziekte van Hirschsprung, zo ook voor de kleine Babacar van 4 jaar. Of beter WAS: maandag is hij geopereerd aan zijn darmen en ondanks dat hij nog herstellende is en alleen vloeibaar en licht verteerbaar voedsel krijgt gaat het al stukken beter met zijn stoelgang.
Begin februari2016.01.27 Babacar2016.01.27 Hirschsprung terug voor analyse en controle.

Kleine Mo heeft uw hulp nodig

Als ouder wil je de beste zorg voor je kinderen. En zo ook Ndeye die onze stichting informeerde over haar zoontje, de Kleine Mo van 3 jaar die al vanaf zijn geboorte last heeft van urinewegpro2016.01. Moblemen. Ze nam hem mee op consultatie bij de uroloog.
Helaas heeft ze niet genoeg geld om de benodigde analyses waaronder een onderzoek met licht radioactieve stof om de nierfunctie te kunnen meten.
Om de kleine Mo een gezonde toekomst te kunnen bieden zijn wij daarom op zoek naar 6 lieve mensen die 15 euro willen doneren.

Kleine Hakim vraagt uw aandacht!

2016.01.19 Hakim
Vorig jaar leerde kleine Hakim van 3 met behulp van aangepaste schoenen en fysiotherapie weer lopen na de controle over zijn spieren te zijn kwijt geraakt door hersenvlies ontsteking. Helaas begint 2016 niet zo goed voor deze stoere kleine vent; hij moet met spoed geopereerd worden aan zijn keel- en neusamandelen.

Uw bijdrage is meer dan welkom !
(IBAN: NL18 INGB 0004 9246 77)

Het consultatiebureau in actie

DSC_0250

– een agente de santé communautaire houdt wekelijks spreekuur (dit is een verpleegkundige met korte opleiding, die in het dorp het eerste aanspreekpunt voor gezondheidszorg is)
– maandelijks worden de kinderen jonger dan 3 jaar gewogen en de groei bijgehouden
– maandelijks komt de hoofdverpleger van de regio voor consultaties en vaccinaties
– en onze trouwe vrijwilliger die zelf verpleger is houdt ook regelmatig consultaties
– Ook beschikt het consultatiebureau over een kleine apotheek met o.a. paracetamol, ijzertabletten, antibiotica siroop voor kinderen en conraceptie. Allemaal gratis

DSC_0359 DSC_0356 DSC_0353 DSC_0363

Kleine Fatou Binta is doof

DeFatou Bintaze tweejarige peuter geboren doormiddels een keizersnede op verdenking van hydrocefalie (waterhoofd) ontwikkelt zich goed, alleen leerde maar niet praten. Uit onderzoek is gebleken dat haar gehoorzenuwen ernstig beschadigd zijn. Een gehoorimplantaatzou uitkomst bieden.

Informatie zoekend over gehoorimplantaten die helaas in Senegal nog niet te verkrijgen zijn,wordt het me nogmaals duidelijk hoe schreef de wereld is: internet staat vol plaatjes van blanke mensen en kinderen met gehoorimplantaten…

Voorlopig redt Fatou Binta zich met gebaren en wat niet is kan nog komen

Kleine Sarah maakt het goed!

Sarah 18mnd

Voor deze kleine dame begon 2015 heel droevig, haar moeder overleed toen ze nog maar 6 maanden was. Gelukkig werden zij en haar broertje van toen 6 jaar liefdevol opgevangen door haar tante. Stichting Petite Cobi droeg een handje bij met een dozijn blikken melkpoeder. En daar staat de kleine dame een jaar later, een beetje verlegen maar in volle gezondheid en zo blij met haar nieuwe knuffel