Tri before they Die

Enkele weken geleden ontvingen wij hartverwarmend bericht van Roderick Bolhaar. Hij is aan het trainen voor een triatlon en wil via een sponsoractie bijdragen aan het werk van Stichting Petite Cobi. Een geweldig initiatief! Hij zal op zaterdag17 juni 1,5 kilometer door de Amstel zwemmen, 40 kilometer door de polders fietsen en tot slot de laatste 10 kilometer tot de finish hardlopend afleggen. Wilt u meer over deze actie weten dan kunt u kijken op de facebookpagina via de link aan de rechterkant van deze site.

Hieronder leest u alvast Rodericks blog:

marieMaandagavond. Net als drie jaar geleden. Filezwemmen in de “snelle baan”. Net als drie jaar geleden. Elke armslag roept onbewust gevoelens van angst en onbehagen op. Voelde ik daar weer iets in mijn hals? Net als drie jaar geleden?
Bijna drie jaar geleden kwam ik over de finish van mijn eerste triatlon. Het einde van een sportieve droom, bleek het begin van een medische nachtmerrie. Van operatiekamers, PET-scans en chemokuren. Onlangs logde ik voor het eerst in mijn 28-jarige leven in op mijn zorgverzekeringsaccount. Was mijn leven echt 25.000 euro waard? Wat als ik niet in Nederland behandeld was? Wat als ik in Senegal geboren was? Zoals Marie. Zij was op vierjarige leeftijd al kankerpatiënt. Door een totaal gebrek aan tijdige en adequate medische zorg is Marie op vijfjarige leeftijd overleden ten gevolge van een uitgezaaide hersentumor.
Marie had geen toegang tot een huisarts om de hoek. Voor haar geen nader onderzoek in het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Laat staan de keuze tussen een lichtere of zwaardere, meer effectieve behandeling. Marie had het voorrecht niet om op tijd de juiste chemokuur te krijgen. Om ook maar een kans te krijgen om te overleven. Waarom? Omdat zij in Senegal geboren werd. En ik in Nederland. Daarom.
Daarom wil ik iets terugdoen. Niet door een druppel op een gloeiende plaat. Maar door met een kleine bijdrage, een wezenlijk en tastbaar verschil te maken. Daarom duik ik op zaterdag 17 juni 2017 de Amstel in om 1,5kmte zwemmen voor Assane, zeventien jaar en nu al hartpatiënt. Fiets ik 40km door de polder voor Fatou, pas één jaar en ernstig ondervoed. Ren ik 10km naar de finish voor Mo, pas zeven jaar en toch al jaren wachtend op een liesbreukoperatie.
Swim, Bike, Run. Op 17 juni 2017 doe ik mee aan Tri Amsterdam. Voor alle kinderen die via Stichting Petite Cobi toegang krijgen tot de medische zorg die ze nodig hebben. Omdat juist ik nu als geen ander weet dat het niet vanzelfsprekend is om die medische zorg te krijgen. Juist als je die zo hard nodig hebt.
Daarom. Tri before They Die.
Elke euro helpt en kan gedoneerd worden aan Stichting Petite Cobi op bankrekeningnummer NL18 INGB 0004 9246 77 onder vermelding van “Triathlon Roderick”.